Teholaehde Dvl10

Teholähde DVL10

tehol%C3%A4hde.jpg

Tämän teholähteen tein Kyröskoskelaiselle firmalle varmaankin 1980, joka myi niitä kymmenittäin helsinkiläisen firman kautta Irakin armeiljalle. Siihen aikaan oli Irakin ja Iranin välinen sota. Se kai päättyi ratkaisemattottomaan.
No ainakin Irakin hallitsija sai harjoitella tappelemista.

Kikkaa kuva suuremmaksi

tehol%C3%A4hdeDVL10a.jpg

Tämä laite tuli varmaan putkikäyttöisten laitteiden testauslaiteeksi.

Siinä oli ensinnäkin 0- 300V 0.1A tasajännite alue (anodijännite), 6.3V vaihtojännitealue (hehkujännite), ja 0-30V 1A tasajännitealue(varmaankin hila-ohjaus).

300 voltin aluella oli automaattinen virtarajoitus, samoin 30V aluella.
Lisäksi 30V aluella oli automaattinen tehorajoitus.
30V alueella oli vielä 10V ,20V ja 30V valintakytkin.

Muut alueet olivat kohtuullisen helppoja, mutta 300 V alue oli hankala. Miten teen 300V ja vielä säädettävän alueen?
Jouduin pähkäilemään pitkään. Olin kuitenkin varsinaisessa työpaikassani joutunut tekemisiin tyristorien kanssa jo melkein viisi vuotta. Tein siellä staattisia kompensaattoreita, joissa tyristorien tehot olivat 30-300 MW.
Eiköhän näinkin pienen laitteen ohjaus onnistu tyristoreilla?

Tein sytyksen 2N2646 UJT-transistorilla. Siihen tarvittiin pienjännitesyöttö 15V. Tein sen suoraan 300V:sta. Tarvitsin siihen noin 8W vastukset ja Zener-diodin.
2N2646 ohjaukseen tein taksinkytkennän 300 voltin annosta ja mittasin sen jännitteen. Tyristorin anto on puoliaaltomaista, joten se vaatii paljon suodatusta.
Mittauspiirinä toimi CA3140, joka otti näytteen antojännitteestä vastuksilla R1 ja R2. Antojännitteen säätö oli tehty potentiometrillä P4, jonka kalibrointi tehtiin trimmerillä P1.

Vahvistimen anto vietiin 33k vastuksen kautta UJT-ohjaukseen.

300 voltin virran mittaus tehtiin 1 ohmin vastuksella. Virtaraja säädettiin 10kohmin trimmerillä P2.
Vahvistimena oli toinen CA3140.
Virtarajoituksen anto vietiin diodin D3 kautta transistorille Q3 (2N3904), joka sammutti UJT:n.

Aika monimutkainen kytkentä, mutta se toimi juuri niin kuin piti.

30 voltin antojännite tehtiin kahdella rinnakkaisella 2N3055 transistorilla. Ohjaukseen käytettään BD574 tansistoria. Sitä ohjataan 2N2219 transistorilla.

Varsinainen jännitesäätö tehtiin LM324 operaatiovahvistimella, joka ohjasi Q5 (2N2219).
Virran mittaus tehtiin 0.56 ohmin tehotransistorin emitterivastuksen kautta ja se sulki ohjauksen Q5:lle.
Samaan estoon kuuluu vielä lämpötilan säätö. Kun 100k NTC vastus lämpeää liikaa eli jännite sen yli pienenee, LM324 ohjaa LED1 päälle, joka ohjaa Q6 päälle, joka ottaa virtaohjauksen pois päältä.

Myös hehkujännitteessä on virtarajoitus.
' ===================
Kuinka laitteet toimivat?

Siitä ei ole mitään tietoa. Ne lähetettiin Irakiin ja sinne ne häipyivät. Oliko ne käyttökelpoisia?
No minä säilytin prototyypin itselläni ja käytin sitä ainakin 30 vuotta. Joskus unohtui 30V alueen kytkin liian alhaiselle aluelle, mutta muuten laite toimi hyvin.

Minulla oli oma peltinen kotelo, jonne piirilevy mahtui hyvin. Minulla oli vielä pari mittaria, 30V jännite ja 300V jännite. Ei sattunut olemaan kameraa mukana kun alkuperäisiä piirilevyjä sovitelltiin koteloihin.

300V0.1A.jpg

Pekka OH3GDO