Hiihtosimulaattori

Hiihtosimulaattori ja VIC20 tietokone

Tässä on eräälle Imatralaiselle ystävälleni Veijolle tekemä hiihtosimulaattori tai oikeastaan sen hiihtosimulaattorin elektroniikkaosa.

Hiihtosimulaattori.jpg

Se laitettiin kiinni hiintosimulaattoriin.

Siinä oli hiihtonopeusanturi, joka saattiin generaattrorilta.

Siinä oli analoginen näyttö, joka näytti nopeuden m/s.

Sitten siinä oli kello joka näytti minuutit ja sekunnit, ei tunteja, koska niitä ei kukaan jaksannut harjoitella tuntikausia ainakaan peräjälkeen.

Sitten siinä oli matka: kilometrit ja metrit, jotka saatiin yhteenlakemalla nopeusanturin pulsseja.
Kilometrejä oli vain 0-9 saakka. Koska taaskaan kukaan ei jaksa hiihtää harjoituksessa kymmeniä kilometrejä.

Sitten siinä oli tehon asettellua vasten nuppi, jolla määriteltiin hiidon vastus.
Ihminen oli laudalla ja porkkien avulla työnsi pyöriviä kumihihnoja eteen päin.

Simulaattorin sisällä oli generaatttori, jonka tehoa voitiin määritellä tuolla nupilla.

Sitten oli vielä nollausnappi, jolla nollaattiin laite seuraavaa käyttäjää varten.
Lisäksi siinä oli ON/Ei -kytkin.

Toimiiko?

Ainakin tämä lähti Imatralle. Sitten en tiedä minne se seuraavaksi meni. Ei kuitenkaan sen firman hiihtohelppuleita kouluttamaan. Muistan jotenkin, että se olisi mennyt Jyväskylään en sitten tiedä varmaksi.

Enkä tiedä toimiko se vai toimiiko se vieläkin.

Tämä tapahtui noin 1978.

Suurin ongelma oli laitteen alumiinen kansi, joka piti hioa erittäin puhtaaksi ja sitten lakata.
Tietysti siihen piti tehdä piirilevytkin, mutta niiden tekeminen oli suhteellisen helppoa, koska samaan aikaan tein kymmenniä erilaisia piirileveyjä Nokialla.

Tässä on melkein samanlainen hiihtosimulaattori vuodelta 2016.

Hiihrosimulaattori1.jpg
T'ässä on VIC20 lisäkortteja
vic20pekka.jpg

Ensimmäisenä on puhesyntetisaattorikortti. Tästä mikropiiristä ilmestyi myöhemmin uusi malli, jonka avulla tein Helsinkiläiselle koulueketroniikkafirmalle puhesyntesitaattori.

Tätä mallia käytettiin kuitenkin noin 1982 Mikrofan kerhon näyttelyssä Sampolassa, missä asiakas sai laittaa markan säästöpossuun ja sen jälkeen valita menusta : huumoria, virtsejä, kertomuksia ym. muita juttuja. Säästöpossu oli oikeastaan iso norsu, jonka Risto Leppänen sai Tampereen Säästöpankilta.

Norsu.jpg

Se toimi niin hyvin, että se oli koko ajan käytössä ja harmittelimnme, että emme olleet osanneet pyytää enemmän tai kertomukset olisivat olleet lyhyempiä. Mukana oli Risto Leppänen, joka hommasi ison säästöpossun. Tein siihen rahantunnistusmekanismin ja vielä jos possun nosti pöydältä, laite ei enään toiminutkaan.
Prosessorina oli VIC20 ja puhesimullattorin olin tehnyt itse.

vic20moduli.jpg

Kun Risto pyysi tekemään saman laitteen Microrfanin 30-vuotisnäytettelyyn, niin sepäs ei onnistunutkaan. Siinä oli pari perustaavaa muttaa. Ensiksi Ristolla oli vain C64-tietokone jäljellä, tuskin Ristolla oli edes ollutkaan VIC20. Toiseksi Ristolla oli vain tuo uudempi puhesyntetisaattori, ei alkuperäistä minun tekmääni.

Alkuperäsisen ohjelman löysin jostakin, paperilta tietysti. Otin siitä skannerilla kuvan ja lähetin sen Ristolle.
Risto sitten naputteli ohjelman C64:lle. Risto sitten soitti ja sanoi, että ohjelma ei toiminut.
Minä menin katsomaan miksei laite toiminut.

No löysin nuo ongelmat jonkun ajan kuluttua ja tein uudet ohjelmat Riston koneeseen ja puhesyntetisaattoriin. Loppujen lopuksi laite toimi hyvin.

Onkohan nuo alkuperäiset vitsit ja huumorijutut tallessa?
Ei kai niitä kukaan ollut viitsinyt säilyttää.

300px-Rasilian.jpg

Se muistan, että minä olin tehnyt Martti Innasesta mukaellen Seikkailu Viitakossa-kertomuksen.
Se oli mielestäni erittäin hyvä vaikkakin erilailainen kuin Martti Innasen seikkailu.
Innasen seikkailuja voi seurata Youtubessa https://www.youtube.com/watch?v=wLzbBRT2Mzc

Siiten olin ottanut jostakin lehdestä monia vitsejä ja kirjoittanut ne tietokoneelle.

Sitten tuli 30-vuostisjuhla, laite ei kuitenkaan toiminut, Risto oli mennyt korjailemaan ohjelmaa.

ronsu.jpg

Tässä on ronsun 30 vuotisjuhliin tehty kytkentä kuva.

Puhesyntesaattori.jpg

Tässä on pyhesynteisaattori. Se on erittäin hieno laite!

Sitten tässä on ROM-kortti. Siihen voi laittaa rom-piireille omia ohjelmia. Tähän tarvittiin myös eprom-polttolaite. Niitäkin tuli tehtyä montaa erilaista mallia. VIC20:lle ja C64:lle oli omat mallinsa. C64 malliin tein vielä uusille eprommeille lisäadaterin, jonka avulla pystyin prommaamaan uudempia, suurempia eprommeja kun niitä ilmestyi. Ainakin vielä 27C256 pystyin ohjelmoimaan neljässä eri osassa. Siinä prommarin päällä oli uusi piirilevy, jonka avulla pystyin valitsemaan lohkon, johon data piti laittaa. Sitten vaihdettiin DIP-kytkimillä uusi lohko ja poltettiin taas se.

No sitten alkoi tulla flash-prosessorit markkinoille ja minä siirryin niiden mukana PC-ohjelmoitaviin malleihin.
Näitä eprommeja kuitenkin tarvittiin aina silloin tällöin. Minä hankin uusia kaupallisia prommareita.
Vielä vuonna 2014 tarvittiin erään vanhan laitteen prommaukset. Siihen ei käynytkään mikä tahanasa prommari, vaan piti hankkia yli 1000 euroa maksava erikoisprommari Dataman PRO2.

No sillä sekin erikoinen PLD-piiri tuli ne PLD-piirit ohjelmoitua. Itse piirien saaminen oli myös aika vaikeaa. Niitähän ei ole valmistettu moniin vuosiin, mutta kiinalaiset tyhjentävät poltettuja piirejä erittäin suurella säteilyllä.

Vielä 2017 piti tehdä Intel 87C196 piiriin uusi ohjelma kopioimalla ohjelma alkuperäisestä.
Asiakas oli ostanut Kiinasta 10 kappaletta uusia 87C196CA mikroprosessoreita.
Niitä ei tiesti enää saanut Inteliltä kahteenkymmenneen vuoteen.

87C196 piiriä ei oltu valmistettu enään 20 vuoteen.

Sellaisia ohjelmointilaitettakaan ei ollut montaakaan maailmassa.

Löytyi kuitenkin minun vanha tuttavani John Kim Kaliforniassa.
Hänellä oli sopiva ohjelmointilaite, mutta se vaatii vielä oikean sovittimen 68-nastaista piiriä varten.
Tilasin ne, mutta tuli lasku vain adapterista.
Huomatin Johnille asiasta ja hän lupai hoitaa asian.
Tullin ilmoitus tuli ja maksoin ohjelmointilaitteen ja adapterin tulliin.

Sitten tuli laite, vain adapteri.
Silloin huomasin, että John oli lähettänyt minulla adapterin etukäteen, ilman että olin maksanut sitä vielä.

No sitten tuli uusi pakettiilmoitus, mutta minähän olin jo maksanut tullin ja alv:n etukäteen!

Sain sen asian soviteltua tullin kanssa.

Kokeilin laitetta.
Ei yhtään mitään tulosta!
Ei pystynyt lukemaan mallikappaletta, en tunnistamaan uusia prosessoreita?
Pitkien selvitysten jälkeen tulos: alkuperäinen piiri on suojattu ja niin on myös uudet piiritkin.
Siis Kiinalaiset olivat pettäneet asiakastani.

Siis ei yhtään toimivaa laitetta saatu aikaseksi.

Romkortti.jpg Romasennus.jpg

Skandnaaviset merkit pystyi laittamaan VIC20:n. Kun vielä laittoi kytkimen vanhan ja uuden merkkigeneraattorin powerin väliin, pystyi käyttämään molempia generaattoreita.
Näyin pystyi tekemään tekstinkirjoitusohjelman avulla suoraan suomalaiset merkit ä,ö ja å VIC20-käyttöjärjestelmään!
Siis pelkkä Basic-editori ja talletus levylle tai kasetille.

Minulla oli hieno levylukulaite, johon pystyi tallettemaan 360kB tiedoston tai oikeastaan 2*360kB kun teki levyn reunaan oikean kokoisen kolon. Minulla oli oikein tehdastekoinen levyn kaksinkertaistaja.

skandinaavisetmerkit.jpg

Tässä on VIC20/C64 levyasema edestä

1541_etu.jpg

ja tässä on sama laite sisältä

1541_sisa.jpg

Tässä on Mikrofan kerho Amurin koululla. Mikrofan on perustettu 1979 ja se on Suomen vanhin mikrotietokonekerho.

Edessä oikealta Reino Rhen, Markku Ollila, Reinon takana Jorma Satola. Vasemmalla toisessa rivissä Hannu Haapasaari ja hänen takanaan Kirsti Röyskö. Hänen vasemalla puolellaan on Martti Röyskö.
Ketä muita on kuvassa. Laita tietoa.

amuri_1980a.jpg

Tässä on Aumalan Heikin 50-vuotissyntymäpäivät.

heikinsyntym%C3%A4p%C3%A4iv%C3%A4t.jpg

Tässä minä olen Jaskalla kylässä . Jaska seisoo etualalla.

JaskallaPekka2.jpg

VIC20 kykentäkuvia VIC20 pakkauksesta.

VIC20.jpg

VIC20 user portin kytkentä

vic_user.gif

Tässä Seppo Uusitupa käymässä Tampereella noin vuonna 2008. Seppo oli Tampereen Boxi-toimiminnan perustaja tai ainakin alkuunpanija. Seppo toi Tampereelle kymmenkunta Commode C64 diskettiä, joissa oli ensimmäinen boxi ohjelma. Sillä saatiin lisää ohjelmia pitkin maailmaa lisää.

seppouusitupa3.jpgmicrofan.jpg

Tässä on Mikrofanilaisia Rautatiekadun kahvilassa neuvottelussa.

mikrofan1.jpg
Tässä Mikrofanilaisia Vesiunkadulla keksustelemassa Tampreen ensimmäisestä sähköisestä boxista vähän ennen kuin Seppo Uusitupa tuli käymään Tampereella ja toi ensimmäisen Boxiohjelman.

Pekka OH3GDO