Donnerwetter Kondensator

Kerran Kodensaattoritehtaalla ollessani Norjassa oli joku ongelma.

Myyntimiehet eivät saaneet siitä selvää, niin minut päätettiin lähettää paikalle.
Se paikka oli Keski-Norjassa, en enään muista sitä pientä kylää.
No menin lentokoneella Olsosta sinne päin ja lentokentällä oltiin minua vastassa.

No menimme autolla vielä pitkän matkaan. Matkalla oli vielä useita tunneleita.
Lopuksi pääsimme pieneen kylään. Siinä oli generaattorihuone korkealta tunturilta tulevalle joelle.
Tai minusta se näytti putoukselta. Lähellä merta oli generaattori asema.

Menimme sinne sisälle ja paikallinen noin 80-vuotias generaattoriaseman hoitaja alkoi kertoa ongelmaa norjaksi paikallisella murteella. Minä en saanut asiasta minkäänlaista tolkkua. Sen tiesin, että paikalla oli Nokian tekemä kondesaattoriasema ja siihen liittyvä säätäjä.

Paikalle tuli asemanhoitajan tyttären tytär, joka olisi puhunyt sujuvaa englantia, mutta asemanhoita tyrkkäsi tyttären pois "Tämä oli miesten asia".

Asemanhoitaja yritti selvittää asiaa myös saksaksi, mutta hän ei osannut saksaa muuta kuin yhden sanan
"Donnerwetter" . Ehkä tämä kirosana oli jäänyt mieleen kun saksalaiset olivat täällä valtiaana toisen maailmansodan aikana. Ei tämä kirosanakaan auttanut asiaa.

donnerwetter.jpg

Yritimme selvittää asiaa käsin, mutta emme saaneet mitään tolkkua toistemme puheesta.

No, minulla oli lentolippu takaisin Osloon ja Helsinkiin iltapäivällä, en kuitenkaan ollut saanut selvitettyä ongelmaa.

Sinne meni sitten Norjan edustamme ja selvisi, että loistehon säätäjä ei toiminut lainkaan. Siellä oli virtamuuntan navat kääntyneet.
Asemanhoitaja selitti, että minä olin vain kiroillut suomeksi.

Tämä tapahtui noin 1975.

Pekka OH3GDO