David Benson Ja Karhu

David Benson ja karhu vuonna 1850

Pekka Ritamäki

David Benson on kirjailija, joka kirjoittaa PIC-ohjelmointikirjoja. Hän on kirjoittanut varmaankin kymmenkunta kirjaa. Hän julkaisee ne Square One-nimisen firman avulla. http://www.sq-1.com/

Squareone.jpg
EasyMicrocontrolling.jpg

Square One logo ja Easy Microcontrol’n kirja

Davidin vaimo Wanda hoitaa nettikauppaa. Minäkin olen tilannut häneltä vuodesta 1998 alkaen monta kertaa kirjoja Probytelle. Vuonna 1998 tuli mieleen, että voitaisiin käydä Bensonilla kylässä. Kysyin Wandalta osoitetta. Wanda sanoi tervetuloa ja kertoi asuvansa Clear Lakella, Kelseyvillessä, niin ja vielä Kaliforniassa. No minä lupasin tulla seuraavana lauantaina.

Keräsin Leenan, Paulan ja muutaman matkalaukun ja matkustin Helsingin ja Kööpenhaminan kautta Los Angelesiin. Ennen matkaa Paula oli kovasti sairas. Kävimme lääkärillä ennen matkaa. Paula sai lääkkeitä mukaansa, mutta ne eivät oikeastaan auttaneet mitään. No matka kuitenkin sujui mukavasti.

LAX2.jpg
LAX.jpg

Los Angelesin lentokenttä LAX

Los Angelista vuokrasin LAXin lentokentältä Honda Accordin auton. Matkustimme Sacramentoon tapaamaan Chip Graceyta. Sinne oli noin 200-300 km matka. Chip oli Parallaxin omistaja. Chip oli käynyt meillä monta kertaa ja mekin olimme käyneet tapaamassa Chipiä jo jonkun kerran. Chipin Parallaxilla on ollut monta kertaa ongelmia rahoituksen suhteen, mutta isä Charles on aina pelastanut Parallaxin. Toinen osakas Larry joutui kuintenkin lähtemään firmasta. Minä olen tilannut myös Parallaxin tuotteita. Chip asui jonkun aikaa Suomessa kun hän meni naimisiin suomalaisen tytön kanssa. Mekin olimme heidän häissään Espoossa. Parin vuoden jälkeen tuli ero ja Chip meni uudestaan naimisiin amerikkalaisen naisen kanssa. Chip kävi minun kanssani Seitsemisen kansallispuistossa suutarin mökillä muistaakseni 1995. Silloin kävimme kalastamassa läheisessä järvessä. Sen nimi oli Suuri Kivijärvi. Saimmekin hauen pienellä onkimisella. Teimme nuotion pihaan ja paistoimme hauen. Illalla kuului ihmeellistä sirkutusta metsästä. Koko metsä tuntui olevan täynnä ääntä. Silloin oli aivan täydellinen lämmin syyskuun alkupuolen ilta. Yritimme hakea äänen lähdettä. Se oli kuin hiljaista moottorilennokin ääntä. Sitä kuului joka paikasta. Kävelimme metsässä, mutta ääni kuului aina vaan. Kun tulimme aukiolle ääni loppui. Siitä päättelimme, että ehkä se oli mäntypistiäisen soidinääni. No sitä kuului koko illan. Se oli alkanut hämärässä. Silloin oli leuto syyskuun alku.

Chip yritti hakea työpaikkaa Tampereelta, mutta ei onnistunut, koska hänellä ei ollut mitään oppiarvoa.

ChipGrasey.jpg
stamp2.jpg

Chip Gracey ja Basic Stamp2

Saavuimme illalla Sacramentoon ja menimme yöksi Sacramenton alkupäässä olevaan motelliin. Siellä oli intialainen isäntä, joka toi kukkia Leenalle ja Paulalle. Emme vielä tienneet, että se motelli oli jonkinlainen tyttöpaikka.
Aamulla soitimme Chipille ja Chip lupasi tulla tapaaman meitä Sacramenton keskustaan. Kiersimme Sacramentoa ympäri ja kävimme kaupungintalossa ja rautatiemuseossa. Illalla menimme Chipin kanssa Chipin isälle, joka oli nimeltään myös Charles. Chipin isä oli töissä rakettitehtaassa, jossa tehtiin avaruusraketteja. Hänen vaimonsa nimi oli Linda. Mikroprosessoreista isä ei kyllä tiennyt mitään, vaikka hän oli myös Parallaxin rahoituspäällikkö sivutoimenaan. Isällä oli vanha Datsun lavallinen pakettiauto, joka oli ainakin 30 vuotta vanha. Hän sanoi sen toimivan hyvin, mitä sitä vaihtaa.

ChipGrasey2.jpg

Chip Seitsemisen kansallispuiston järvellä 1995.

Istuimme siellä puutarhassa ja nautimme hyvästä ruuasta, jota Chipin äiti oli tehnyt. Siellä tulin kysyneeksi, missä on Kelseyville. He eivät lainkaan tienneet, mutta kun kerroin sen oleva Clear Laken lähellä, he näyttivät kartasta Clear Laken. Sinne piti mennä pohjoiseen Kalliovuorten yli. Charles näytti matkan kartasta. Minulla oli mukana Nokian Communikaattori 9110, vaikka se ei tominutkaan amerikkalaisilla taajuuksilla. Siihen pystyi kuitenkin kirjoittamaan tekstiä.

Chip ja minä Seitsemisen kansallispuistossa paistamassa haukea. Kuva otettu itselaukaisimella illalla syyskuun 3 päivänä 1995.

charles.jpg

Chipin perhe, Charles, Linda, Leena, Chip ja Paula, minä otin kuvan

No menimme yöksi läheiseen Best Western-motelliin. Illalla oli vielä niin kuuma, että en pystyt vilvottelemaan edes yöllä ulkona. Päivällä oli ainakin 45 C lämmintä. Ei ihme, että Chip tuli mielellään meille joskus 1990 tammikuussa. Vein hänet pilkille läheiselle järvelle. Saimme muutamia pieniä kaloja.
Aamulla lähdimme ajamaan pohjoiseen Highway 5:ta pitkin. Onneksi autossa oli jäähdytyslaitteet, sillä ilma oli tosi kuuma. Kun tulimme sopivalle kohdalle käännyimme vasemmalle vuorille. Nousimme vuorten yli ja matka oli melko autio. Ketään ei tullut vastaan ja kukaan ei ajanut ohitse. No vihdoin aloimme laskeutua alas. Lopulta tulimme Kelseyvilleen. Ajattelimme, että olimme melkein perillä. Kelseyville oli muutaman talon suuruinen. Kylän keskellä ainoa kaupallinen rakennus oli bensa-asema, joka oli samalla kauppa.

Clearlake.jpg

Kelseyville ja Clear Lake

Menimme sisään ja kysyimme missä on Square One firma. Myyjät pudistelivat päätänsä. He eivät olleet kuulleetkaan koko Square One firmasta. Minä hieman ihmettelin, mutta sitten huomasin kysyä David Bensonia. Joo, tämän herran he tunsivat ja neuvoivat meitä ajamaan 30 mailia etelään päin ja sitten piti kääntyä oikealle ja sitten piti ajaa tie loppuun saakka. No nehän olivat hyvät ja selvät ohjeet. Sitten vaan matkaan. Löysimme 30 mailin päästä oikealle menevän tien. Sitä menimme kymmenen mailia, mutta mitään ei näkynyt. Sitten näimme vasemmalla kymmenkunta meksikolaista maataloustöissä. Päätimme kysyä heitä lisätietoja David Bensonista.

MEKSIKKOLAISIA.jpg

Meksikolaisia maatyöläisiä

Kun pysäytimme auton, niin meksikolaiset lähtivät karkuun. No yksi ei lähtenyt. He olivat varmaan laittomia maahantulijoita, mutta täällä yhdellä oli varmaankin maahantuloviisumi. He pelkäsivät varmaan, että me olimme viranomaisia. Meillä kun oli autovuokraamon merkkejä autossa. Tuolta ainoalta jääneeltä meksikolaiselta kysyimme taas David Bensonin taloa. Hän ei osannut puhua englantia, mutta näytteli, että tietä pitkin vaan eteenpäin. Lopulta tie loppui, mutta tien päässä oli talo ja tien viitassa oli C.A.Benson Ranch -nimi. Olimme tulleet perille.

DavidBensoninkotona.jpg

C.A.Bensonin tilalla ei ollut ketään kotona. Tässä poseeraamme talon tulotiellä.

Menimme pihaan, mutta ketään ei ollut kotona. Ihmettelimme, sillä olimme sopineet juuri tämän lauantain Wanda Bensonin kanssa. Laitoimme rapulle lahjamme ja teimme kirjeen Davidille ja Wandalle. Talossa oli ulkorakennus ja ympärillä näkyi olevan omenapuita. Pihassa oli kauniita kukkatarhoja. Pihassa oli myös kaksi isoa tammea. Mutta ketään ei näkynyt missään.

bebsininkotona.jpg

Tässä poseeraamme Paulan kansaa C.A.Bensonin tilan kilven edessä. Varmaankin David Bensonin isä oli Lyman Benson ja hänen isänsä nimi oli Carl A Benson. Minulla on Nokian Communikaattori kädessäni.

Otimme muutaman valokuvan heidän tilastaan. No ihmettelimme jonkun aikaa pihalla ja lähdimme pois. Menimme takaisin päätielle ja sieltä etelään valtatielle 101. Sieltä menimme etelään ja pääsimme lopulta San Fransiskoon. Mutta sieltä emme tahtoneet löytää majataloa mistään, kaikki paikat oli varattu homoparaatille, joka oli juuri sinä viikonloppuna kaupungissa. No vihdoin löysimme yhden motellin, jossa oli tilaa. Seuraavan päivän kiertelimme Fisherman Wharfia, joka on San Fransiskon satama ja turistipyydys.

sanfransiko.jpg

Fishermans Wharf on San Fransiskon satama-alue

San Fransiskosta lähdemme etelään valtatieta numero 1. Tulimme Big Surin kohdalle ja jäimme sinne yöksi. Big Surilla oli hieno uima-allas, jossa olimme koko illan hämärään saakka. Uima-altaalla kohtasimme filippiiniläisiä matkailijoita, joiden kanssa keskustelimme Armi Kuuselasta. He kaikki tunsivat Armin. Armi oli (1986) muuttanut Kaliforniaan, San Diegoon. Muuten Big Sur oli autio paikka, vain motelli oli lähellä valtameren rantaa.

Pismobeach.jpg

Pismo Beach on hieno uimaranta San Fransiskon ja Los Angelesin puolivälissä.

Matkalla pysähdyimme Pismo Beachilla. Se oli hieno monen kilometrin hiekkaranta. Se oli puolivälissä San Fransikoa ja Los Angelesta. Meninne viettämään päivän rannalla. Minä en halunnut laittaa aurinkorasvaa. Sanoin, että se on sama kuinka nahkaansa polttaa rasvassa vai ilman. Illalla kärsin hirveästä auringon poltteesta. Makasin vain sängyssä. Kun Paula pudotti lehden minun päälleni kirkaisin kauheasti. Ihoni oli ihan karrella.

Tässä Paula tulee Pismon uimarannalta. Taustalla on Pismon kuuluisa laituri.

Kävimme myös Sequoian kansallispuistossa. Siellä oli mailman suurin puu, jonka nimi oli General Sherman. Siinä edessä piti minunkin ottaa yksi valokuva. Siellä oli samaan aikaan myös kuuluisa näyttelijätär Jane Fonda, joka hukkui puistoon yöksi ja siitä nousi kamala hämminki. Me emme tienneet mitään ennen kuin lehdet ilmestyivät seuraavana päivänä. Me olimme motellissa yötä aivan kansallispuiston ulkopuollella.

kenraalisherman.jpg

Minä poseeraan mailman suurimman puun vieressä

JANEFONDA.jpg

Näyttelijä Jane Fonda oli yhdessä meidän kanssa Sequoian kansallispuistossa

PiratesofCaribean.jpg

Pirates of Caribean oli yksi Disneylandin seikkailu

Seuraavan päivänä pääsimme Los Angelesiin ja menimme siellä Disneylandiin. Disneyland on alkuperäinen Walt Disneyn suunnittelema teemapuisto. Sinne on vain yksi sisäänpääsyhinta ja se on kaikille sama, muistaakseni se oli 35 dollaria. Mikään ei maksa sen jälkeen mitään. No ostettu ruoka tosin maksaa. Siellä oli hienoja esityksiä, avaruuslaiteitta, oikea sukellusvene, jolla mekin matkustimme. Siellä oli merirosvojen seikkailu pimeässä veneessä isossa tunnelissa. Siellä tapahtui kaupunkien ryöstöja ja monta muuta hienoa aihetta. Paula halusi mennä sen uudestaan. Samoin Paula halusi mennä avaruusseikkailun uudestaan. Lopuksi kun ilta pimeni, siellä oli mahtava ilotulitus pääkadulla.
Siellä menikin koko päivä ja olin aika väsynyt kun lähdimme pimeällä kotiin. Se ei käynytkään helposti, koska en muistanut missä autoni oli parkkeerattuna. Parkkeerausalueella oli tuhansittain autoja. Koska oli pimeä, ei ollut toivoakaan löytää autoa. En muistanut laittaa auton parkkeerausalueen numeroa muistiin. Varmaankaan Suomessa ei ole tällaisia ongelmia. Leena ja Paula hätistelivät levottomina, mitä nyt tehdään? Minä sanoin, että ei mitään. Odotetaan. Kun olimme olleet puoli tuntia parkkipaikalla, niin näkyi kaukana yksittäinen auto. Sieltähän se automme löytyi. Ajoimme läheiseen motelliimme, jonka olimme jo päivällä varanneet.

Disneyand.jpg

Disneyland ilmakuvana

Leena uimassa motellin uima-altaalla Los Angelesissa lähellä Randys Donutsia. Siellä on iso munkki talon katolla. Oikeastaan paikka on Ingelwoodissa, mutta se on Los Angelesin esikaupunki.

apple.jpg

Tässä minä poseeraan Applen pihalla San Fransikossa tai oikeastaan sen etelaisessä esikaupungissa.

RandysDonuts3.jpg

Randys Donuts on tunnettu maamerkki Los Angeleisssa, oikeastaan Ingelwoodissa.

San Diego

Seuravana päivän menimme San Diegoon. Se on melkein Kalifornian eteläreunalla. Siellä kävimme kuuluisassa San Diegon Sea World merieläinpuistossa. Siellä oli hienoja näytöksiä miekkavalailla ja tietysti myös kaikki normaalit eläimet. Yritimme katsella jos Armia näkyisi, mutta emme nähneet.

Tappajavalas.jpg

Tässä San Diegon Sea Worldin vetonaula tappajavalas ja poikanen

Davidin isoisoisän tarina

Jälkeenpäin Wanda kertoi Davidin olevan erakko ja hänestä ei ole yhtään valokuvaa. Hän oli lähtenyt pakoon äitinsä luokse. Siksi he eivät olleet kotona.

Tuo David Bensonin iso-iso-isä Carl tuli Clear Lakelle 1850-luvulla ja hän alkoi kasvattaa karjaa. Kun hän oli poissa kotoa, harmaakarhu tuli ja vei perheen ainoan lehmän.
Kun Carl tuli kotiin, vaimo kertoi mitä oli tapahtunut. Carl tuli vihaiseksi ja otti pari naapurin miestä mukaan ja lähti seuraamaan lehmän ruhon raahaamisjälkiä. Pian he löysivätkin lehmän ja karhun. Karhu tuli vihaiseksi kun häntä tultiin häiritsemään hyvän saaliin syömisessä. Karhu hyökkäsi Carlin kimppuun. Naapurin miehet pakenivat kauhistuneena paikalta.
No he menivät vaimon luokse kertomaan, että Carlin söi karhu. Muutaman päivän päästä naapurin miehet uskalsivat mennä uudestaan paikalle. Ihmeekseen he löysivät sieltä karhun ja isoisoisän samasta läjästä. Tästä miehet ilostuivat ja heittävät Carlin läheiseen kuoppaan. He nylkivät karhun ja veivät taljan vaimolle. Itselle he ottivat karhun lihat.
Kului vielä joku päivä ja isoisoisä raahautui kotiin verisenä ja raadeltuna. Hän kertoi mitä oli tapahtunut. Karhu oli hyökännyt hänen kimppuunsa suu auki ja kieli pihalla. Isoisä oli siepannut kielestä kiinni ja pitänyt siitä niin tiukasti, että kieli oli katkennut.
Karhu oli kuollut verenhukkaan. Karhu oli kuitenkin päässyt raatelemaan isoisää ja
molemmat olivat kaatuneet samaan läjään. Tästä isoisä sai kuuluisuutta Clear Lakella siitä, että oli tappanut karhun paljain käsin

Carljakarhu.jpg

Pieni kuvallinen kertomus Carlista ja karhusta

davidBenson.jpg

Harvinainen kuva David Bensonista.

Tässä he ovat muuttaneet Haydenin Idahoon. Lunta on paljon talvella. Bensonit kirjoittavat edelleen vuonna 2014 kirjoja. Tämä taitaa olla ainoa kuva David Bensonista. Hän on erakko. Tämän kuvan sain Wandalta sähköpostilla, kun he olivat jo muuttaneet pohjoiseen.