Akkutietoa

GSM rele tietoa
http://remotesmart.wikidot.com/gsm-rele

Saako Nokia 3310 akkuja vielä.

Saa ja edullisesti 900mAh 3.6V ( 10e).
Esim http://probyte.fi
Korvaavava uusi akku
Nokia3310_battery_blc2.jpg

Kuinka vanhat akut toimivat puhelimessa?

Kyllä LiIo-akut toimivat, jos puhelin ei kieltäydy niitä lataamasta. Näin saattaa käydä erittäin vanhoille akuille.
Tälläisetkin akut saa uudelleen ladattua erillisellä teholähteellä, ainakin useimmiten.
Kun ne ovat jatkuvassa latauksessa, niin normaalisti ne toimivat aikakin 10 vuotta.
NiCd-akut menevät huonoksi kolmessa vuodessa.

Saako akut olla koko ajan päällä latauksessa?

Kyllä, puhelin hoitaa oman latausautomatiikkansa avulla akun latauksen tai ei latauksen. Huomaat sen toiminnan kun kytket latausjohdon päälle.

Akun korvaaminen regulaattorilla

Tämä laite ei jäädy!. Regulaattori on tehty Nokia 6150 puhelimeen. Johdot voi kytkeä suoraan auton akkuun tai GSM releen +12V. Puhelun aikana kuluu noin 250mA virtaa keskimäärin.

Suurin ongelma on sopivien kondensaattorien löytäminen.
Malli kappaleessa oli PC powereista +5V otetut kondensaattorit 2*1000uF ja 1*470uF 6.3V
No onhan akussa kansi, johon voi tehdä reiän johtoja varten.

Kuvia

battery1.jpg

Osat on kytketty suoraan akun sisälle. Tässä Nokia 6150 puhelimen sisään

battery2.jpgbattery.jpg

Jäätyykö akku kylmässä?

Ainakin -28-30 C pakkasessa Li-IO akku toimii ilman lataustakin oman kokemuksen mukaan.
Laittamalla pienen PTC-vastuksen akun lähelle ja eristämällä molemmat, akku toimii pakkasellakin

PTC.jpghttp://probyte.fi/catalog/product_info.php?products_id=121
ptc.jpg

PTC ja puhelimen voi paketoida eristettyyn koteloon ja mahdollisesti varustaa ledillä ja kytkimellä.
-10C .. -15C voi olla sopiva alue, jolloin akun lämmitystä ei tarvita.

Miten kauan akkuni kestää autossa ilman latausta, jos Webaston ohjaus on käytössä?

GSM rele vie 5-10mA lepotilassa (ilman releohjausta) ja puhelimen laturi 4mA .
Joten 60 Ah akku kestää 3 kuukautta eli talven verran.

Haluan laittaa puhelimen ulkoisen latauksen suoraan 6V akulla, puhelin ei kuitenkaan lataa. Missä vika?

Akusta tulee liian paljon latausvirtaa, puhelin tarkastaa asian ja kytkee latauspiirin pois. Laita 10 ohmin sarjavastus akkuun niin toimii.

Tervehdys pitkästä aikaa.

Minulta sammui taas sähköserverin matkapuhelin, vaikka siinä oli toimiva virtanappulaan liitetty "autostart" kytkentä. Tutkin tilannetta ja tulin siihen tulokseen, että puhelimen automaattisessa latauksen käynnistyksessä on vikaa.

Latausautomaatio toimii silmämääräisesti seuraavalla tavalla. Kun laturi kytketään laitteeseen, akku latautuu, kunnes se on täysi. Puhelin tunnistaa, että akku on täysi ja pysäyttää latauksen. Kun akun jännite laskee, latauksen tulisi alkaa uudelleen ennen puhelimen sammumista.

Näin ei kuitenkaan ole käynyt, vaan puhelin sammui virran puutteeseen. Käynnistysnappulan painaminen ei asiaa auttanut, ei myöskään latausjohdoin irroittaminen ja uudelleen kiinnittäminen. Sen sijaan, kun irroitin muuntajan seinästä ja panin takaisin, puhelimen latauspalkki alkoi elää.
Koska pelkkä johdon irroittaminen ei käynnistänyt latausta, "autostart" laitteen 2-napaisen releen toisia napoja ei kannata kytkeä laturin johdon väliin katkaisemaan jännitettä. Sen sijaan kytkemällä laturi kellokytkimeen, joka irroittaa sen verkkovirrasta kerran vuorokaudessa korjaa asian. Tai sitten pitää vaihtaa puhelin.

Olen muuten väsännyt uuden version GSM-releestäni. Siinä kaikki ilmoitukset annetaan puheella. Laitteessa on ISD4002 äänipiiri, jolle olen tallentanut numerot ja muut tarvittavat viestit. Samalla tuli opiskeltua asynkroninen ja synkroninen sarjaliikenne.
Mikko

Jos akku ei tyhjene,ei ole ongelmaa

Olen tehnyt akun korvikkeita puhelimen sisälle.
Helpompi on tehdä ne ulkopuolelle tavallinen 3.7 -4.2V poweri.
Ainoa asia mikä pitää huolehtia, että poweri muistuttaa akkua käynnistyksessä
Sen voi hoitaa laittamalla LM317 jälkeen tarpeeksi kondensaatoreita.
Elkot pitää olla pienikokoisia PC:n emolevytyyppejä ( 6.3V) jotka ovat tunnetusti huonoja. Ainakin kiinalaisissa malliessa on ollut paljon ongelmia.

Nokian virallisessa simulaattorissa on 10 * 220uF tantaalia rinnakkain ja lisäksi 4kpl 0.1uF kondensaattoria rinnakkain.
Ne ovat suhteelisen pienikokoisia.
Kaksi DIP kytkintä valitsee akun kapasiteetin 75k ja 5.6k , NTC vastusta simulaattorissa ei ollut!
Nokian simulaattorista tulee kaksi paksua ,joustavaa johtoa teholähteeseen jonka avulla voi testata akun lataustilaa.
Pitää laittaa tuo Nokian simulaattotin kuva tänne.

Laittamalla ulkopuolelle 6V 3A akun ja sille oman laturin, pärjää pitkälle. LM317 + vastukset tekevät 4 volttia 6V:sta ( kuva yllä) , mutta helpompi on laittaa 5 v regulaattori + 2 *1N4007 diodia.

Akkukytkent%C3%A4.jpg

Pekka OH3GDO